середу, 15 жовтня 2014 р.

Конспект уроку з фізичної географії України Тема: Грунти і земельні ресурси. Умови грунтоутворення

Тема: Грунти і земельні ресурси. Умови грунтоутворення
Мета: сприяти формуванню знань учнів про основні чинники ґрунтоутворення; генетичні типи ґрунтів та закономірності їх поши­рення на території України; сприяти формуванню навичок мислення високого рівня — вміння аналізувати, синтезувати, оцінювати, робити висновки; сприяти формуванню практичних навичок роботи з карто­графічними матеріалами.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: настінна карта ґрунтів України, атлас, підручник.
Опорні та базові поняття: ґрунтотвірні чинники, ґрунти, гумус, ґрунтові горизонти, ґрунтовий профіль, гумусовий горизонт, горизонт вимивання, горизонт вмивання, родючість ґрунту.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Прийом «Мікрофон»
• Згадайте, що ми називаємо ґрунтом.
• Чим ґрунт відрізняється від гірської породи?
• Назвіть ґрунти, які поширені у вашій місцевості.
IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Географ, ґрунтознавець В. В. Докучаєв, який вперше розробив класифікацію ґрунтів, встановив, що ґрунт являє собою особливе, самостійне природне утворення. Він формується внаслідок взаємодії різних чинників, які одержали назву чинники ґрунтотворення.
1. Прийом «Проблемне питання»
• Які чинники, на Вашу думку, впливають на процеси ґрунтотво­рення?
• Згадайте, що таке гумус.
• Що таке родючість ґрунту? Від чого залежить родючість ґрунту?
Вирощені врожаї — це результат спільної роботи і людини, і природи. Важливим природним чинником успіху землеробства завжди був ґрунт. Для території України характерний різноманітний ґрунтовий покрив.
Умови грунтоутворення. Грунти України сформувалися в результаті взаємодії різних ґрунтотвірних чинників — материнських порід, природних вод, клімату, рельєфу, рослинного покриву, діяльності тварин і мікроорганізмів, господарського впливу людини (мал. 104).

   



Материнські породи (підґрунтя) визначають мінеральний склад, фізичні та хімічні властивості ґрунту. В Україні такими породами є четвертинні відклади — здебільшого лесові та піщані. Від них до ґрунту потрапляють дрібні тверді часточки — глина й пісок, а в гірських районах додаються більші уламки порід — гравій і щебінь.
Клімат, зокрема співвідношення тепла і вологи, впливає на формування різних типів ґрунтів.  Так, в умовах надмірного зволоження формуються заболочені ґрунти, в яких можуть утворюватися торфовий шар і глей — сизі плями із закисних сполук заліза. Недостатнє зволоження спричиняє формування солончаків: до поверхні на місце вологи, що швидко випаровується, піднімається з глибин вода разом із розчиненими солями. Вплив клімату на ґрунтоутворення здійснюється також через рослинність. У теплому й достатньо зволоженому кліматі формується пишна трав'яна рослинність, після відмирання якої утворюється багато перегною (гумусу). Тому під багатою трав'яною рослинністю утворюються родючі ґрунти. І навпаки, при надмірній сухості клімату формується розріджений рослинний покрив, перегною утворюється мало, тому й ґрунти будуть менш родючими або бідними.
Тварини, що живуть у ґрунті (дощові черв'яки, кроти), розпушують його і подрібнюють рештки рослин. Остаточно перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на перегній мікроорганізми (різні бактерії). Вони розщеплюють органічні рештки на мінеральні речовини та хімічні елементи — Нітроген, Кальцій, Калій, Карбон, Фосфор, Сульфур та ін. Тільки в такому вигляді їх знову можуть засвоювати рослини. Крім цього, перегній і кальцій склеює між собою тверді мінеральні часточки ґрунту в грудочки різних розмірів, між якими в ґрунт проникає вода й повітря.
Господарська діяльність людини може сприяти підвищенню родючості ґрунту за умови науково обгрунтованого його обробітку або її зниженню внаслідок нераціонального господарювання. Важливе значення для поліпшення якості ґрунтів має внесення органічних і мінеральних добрив.
Процес ґрунтоутворення відбувається дуже повільно. У середніх широтах помірного поясу, де розташована Україна, родючий шар ґрунту завтовшки 0,5—2 см утворюється приблизно за 100 років. Повністю ж сформований ґрунт має потужність 1—2 м і складається з кількох шарів — горизонтів. У розрізі ґрунту (ґрунтовому профілі) видно його шарувату будову.
2. Прийом «Проблемне питання»
• Чи завжди були ґрунти на Землі? В який геологічний період за­вершився процес формування основних типів ґрунтів?
• Які, з охарактеризованих чинників є вирішальними у формуванні ґрунтів?
3. Прийом «Картографічна лабораторія»
Знайомство з картою ґрунтів України.
V. Закріплення вивченого матеріалу
• Чим відрізняються ґрунти один від одного?
• Яким законам підпорядковане розміщення головних типів ґрунтів на Землі? Хто з географів вперше встановив ці закономірності?
• Назвіть основні типи ґрунтів України.
VI. Підсумки уроку
Прийом «Мікрофон». Учні розповідають про що вони дізнались на уроці: Що найбільше запам’яталось? Що стало відкриттям?
VII. Домашнє завдання
• Опрацюйте текст підручника.

Немає коментарів: